Tai Chi er den perfekte trening for alle

Tai Chi og Qi Gong har vist seg å ha svært positive effekter på kropp og hode. Gjennom skånsomme øvelser blir bindevev smidigere, muskulaturen sterkere og tankene fokusert. Bli med på kurs i Tai Chi og Qi Gong i idylliske omgivelser i Side og Kypros.
 

Kursene passer for deg med lite eller ingen erfaring fra Tai Chi/Qi Gong. Instruktøren legger opp undervisningen slik at du får størst mulig utbytte av kurset.

Velg mellom disse kursene: 
 

Tai Chi og Qi Gong nybegynnerkurs – få en intensiv introduksjon til denne morsomme og annerledes treningsformen. Etter turen sitter du igjen med kunnskapen til å kunne fortsette å praktisere Tai Chi og Qi Gong på egenhånd.

Tai Chi og fibromyalgi – perfekt for deg som kanskje sliter med mindre energi og smerter og har behov for et mindre intensivt kurs enn nybegynnerkursene. Etter turen sitter du igjen med kunnskapen til å kunne fortsette å praktisere Tai Chi og Qi Gong på egenhånd.

Turene er på Club Grand Side i Tyrkia og Acapulco Resort og Spa på Kypros. Begge er femstjerners hotell. 

Club Grand Side ligger på et 73 000 m² naturområde med utmerket sandstrand, blått hav, vannkanaler og bassenger. En hage med ulike frukt og grønnsaker plukkes daglig av kokkene som skaper sunne og fine matretter i hotellets restauranter.

Acapulco Resort har nydelig utsik over havet, inndørs og utdørsbasseng og ligger helt inntil standen.

For de som ønskes, er det også tyrkisk og fjernøstlige terapeutisk behandlinger på hotellets spa og mye mer. For de som ønsker det, er det også tyrkisk og fjernøstlige terapeutiske behandlinger på hotellets spa og mye mer.

 

Tilbakemeldinger fra tidligere deltakere

Jeg har hatt gleden av å delta på Tai Chi kurs som Shan Tai Chi arrangerte på Kypros. Brynjulf Haugan er både en inspirerende og meget dyktig instruktør som sørget for at alle godt kunne følge kurset, selv om en var på ulike nivåer og med ulik erfaring. Kurset var veldig godt gjennomført, de hadde valgt et hyggelig sted/hotel med gode fasiliteter og det ble et veldig godt samhold hos Tai Chi gjengen under oppholdet. Oppholdet gjorde godt både for kropp og sjel. Jeg kan absolutt anbefale kurset til dere som vil bli kjent med Tai Chi, eller som vil forbedre sin allerede eksisterende Tai Chi kunnskap.»  

Kursdeltaker Tom Bremer

Tai-Chi kurset i Tyrkia var fantastisk! Brynjulf er en dyktig og behagelig instruktør og vi lærte masse på den uken vi var der. Nydelige omgivelser, finer turer i nærområdet, masse god mat og avslappende atmosfære.

Anbefales på det varmeste!

-Eilen Lien, fysioterapeut og akupunktør

Tai Chi ferie hos Tai Chi lærer Brynjulf Haugen kan anbefales på det aller varmeste. Fokuset er først og fremst på Tai Chi, der Haugen er en fantastisk dyktig lærer. Men det er kombinasjonen av kurset, sol, strand, koselig selskap, spennende utflukter, og ikke minst, et flott 5-stjerners anlegg, med et eventyrlig all-inclusive mat- og drikketilbud, som gjør opplevelsen til en unik og uforglemmelig helhet. På toppen av det hele stiftet jeg underveis et par nye nære vennskap 

. Dette er noe jeg absolutt ville gjøre igjen! 
- Brian Talgo

 

Avreisedato 15.10.2021 er fulltegnet, ny tur er satt opp 11.11.2021

Hva er Tai Chi?

Tai chi er en kampsport som oppsto i Kina for århundrer siden. Det regnes som internt og myk kampsort fordi fokuset er på å utvikle mental indre styrke i stedet for å beseire en motstander med fysisk styrke.

De grunnleggende prinsippene har sitt utspring i taoismen, Qi Gong, Kung Fu og kinesisk medisin. I henhold til taoismen er alt sammensatt av to motstridende (men komplementære) elementer: yin og yang.

    Yin-elementer anses å være feminine, myke og ettergivende
    Yang-elementer anses å være maskuline, harde og stive

For å oppnå et fredelig og langt liv, i følge filosofien, må man balansere disse elementene i oss selv. Bevegelsene er designet for å hjelpe deg med å oppnå denne likevekten mellom yin og yang. Med andre ord er "poenget" med tai chi å gjenopprette balansen i kropp og sinn.

Som i yoga kan de milde bevegelsene og fokuset på pust hjelpe deg å slappe av, trene kroppen og utvikle en bedre kroppsbevissthet.
Men den viktigste forskjellen mellom yoga og Tai Chi er at sistnevnte øvelse er basert på bevegelse og ikke innebærer å holde statiske positurer. Mange eldre opplever at tai chi er bedre enn yoga, dette gjelder særlig de som ikke kan være i en stilling veldig lenge pga av manglende fleksibilitet eller balanse.

Tai Chi er ikke fysisk vanskelig, uansett hvilken type du gjør. Bevegelsene er langsomme og mediative og den ene bevegelsen flyter alltid inn i den neste. Faktisk kan det føles litt som å danse.

En koreografert serie bevegelser (også kjent som stillinger) kalles en form. Hver form har et visst antall stillinger, som man  beveger seg i mellom. Antall stillinger i et sett avhenger av stilarten.

Bevegelsene som er spiralformet fører til at man vrir og tøyer på muskler, facia, sener og ledd. Dette gjør at kroppen blir mykere, sterke og man får en økt kroppskontroll. 

Grunnstillingene i Tai Chi gjør at man styrker det som med årene blir svakt (kjernemuskulatur) og strekker og tøyer forsiktig det som lett blir stivt med årene /Sener, muskler og facia) Grunnstillingene er formet slik at man også opparbeider en bedre holdning. 

Tai chi-bevegelser innebærer å skifte vekten fra en fot til en annen. (Dette er en av grunnene til at tai chi er bra for balanse.)

Kombinasjonen av pusteteknikker og en nødvendig dyp konsentrasjon for å gjennomføre formen er med på å skape en mindfullness og ro som automatisk siger inn underveis.


Tai Chi historie

Opprinnelsen til Tai Chi er litt diffuse, og det er vanskelig å skille hva som faktisk skjedde fra det som er legende, men en ting er sikkert: Tai Chi (også kjent som Tai Chi Chuan) begynte som en kampsport i Kina for mange århundrer siden. (Begrepet Tai Chi oversettes til "høyeste ultimate", mens "chuan" betyr "knyttneve.") Opprinnelsen tilskrives ofte en munk fra det 13. århundre som heter Zhang Sanfeng og historien forteller at han ble inspirert til å utvikle disiplinen etter å ha sett en kamp mellom en kran og en slange.

I dag er det få som praktiserer denne kampsporten som en form for selvforsvar. (På grunn av sin milde natur krever det nøye kultivert selvkontroll for å bruke den som en effektiv form for kamp.) I stedet praktiserer folk flest det for de psykiske og fysiske helsemessige fordelene.


Forskning 

Forskning fra samlet metaanalyser viser at Tai Chi er en effektiv treningsform for å forsinke kognitiv tilbakegang hos eldre voksne med mild kognitiv svikt: Forskere mener også at Tai Chi øker blodstrømmen og derfor også leverer mer oksygen til hjernen.

Mindre fall

I følge en artikkel i Journal of the American Geriatrics Society kan praktisering av Tai Chi redusere risikoen for fall med opptil 50 prosent. Hvorfor er det så effektivt mot fall forebygging? Flere faktorer er involvert. Ikke bare hjelper aktiviteten med kjernestabilitet, noe som kan forbedre balansen din, men det forbedrer også proprioception (dvs. din bevissthet om hvor kroppen din er i rommet).

Det kan også forhindre fall ved å øke tilliten din. Det er fordi det å føle seg usikker på føttene er en av de største risikofaktorene for fall. Forskere i Journal of Aging Research har bemerket at eldre som praktiserer tai chi, føler seg mer trygge på sine daglige bevegelser, noe som gjør dem mindre sannsynlig å falle.

Leddgikt og andre typer smertetilstander

Flere studier har bevist at Tai Chi er en god trening for eldre med leddgikt. Faktisk fant en studie i Annals of Internal Medicine at den er like effektiv som fysioterapi ved behandling av slitasjegikt i kneet.

En studie i Journal of Rheumatology viste at tai chi-øvelser er bra for leddgikt og leddsmerter fordi de sakte bevegelsene hjelper leddene til å beholde flyten, slik at de ikke stivner ytterligere. (Mange andre treningsformer forårsaker for mye smerte for en person med leddgikt.) Fordi øvelsen er sakte og skånsomme, forårsaker de ikke unødvendig smerte.

Bevegelsene kan også være effektive for behandling av smerter fra osteoporose og fibromyalgi. I tillegg er tai chi bra for en dårlig rygg fordi det kan gjenopprette mobilitet til ryggraden uten å bevege seg. På samme måte kan det hjelpe med isjias ved å øke fleksibiliteten i hamstringen og styrke kjernemusklaturen.


Vekttap

På grunn av de langsomme bevegelsene kan det virke som Tai Chi ikke er den ideelle øvelse for vekttap. Men studier har vist at det kan hjelpe deg med å gå ned i vekt.

Her er noen av faktorene som kan være i spill: I følge MyFitnessPal, forbrenner du i gjennomsnitt omtrent 270 kalorier i timen med tai chi (basert på en person på 150 pund). Det er mer enn rask gange eller power yoga.

Bedre kardiovaskulærhelse

Selv om det kanskje ikke ser ut til å være en veldig intens form for aerob trening, kan denne kampsporten forbedre ditt kardiovaskulære helse. Flere studier viste at Tai Chi med fokus på avslapning er bra for høyt blodtrykk. Det har også vist seg å:

 

    Forbedre den generelle livskvaliteten for mennesker med hjertesvikt
    Gi en trygg treningsform for overlevende av hjerteinfarkt
    Øke "gode" kolesterolnivåer  og føre til lavere triglyseridnivåer.

 

Bedre søvn

For eldre som sliter med søvnløshet, kan denne øvelsen være en rusfri løsning. Det er viktig fordi mange medisiner som brukes til å behandle søvnproblemer, kan gjøre eldre voksne groggy og derfor mer disponert for å falle. En studie i søvn fant at eldre som praktiserte Tai Chi Chih (en modifisert form for aktiviteten) opplevde flere forbedringer i søvnvanene enn eldre som gikk på kurs for god søvnhygiene.


Forbedret holdning

Å beholde god holdning er en viktig del av å eldre. Ikke bare påvirker holdningen din hvordan andre ser deg, men det påvirker også mobiliteten din og til og med pusten din.

Tai chi styrker kjernen, som igjen kan forbedre din holdning. Å lære å fokusere på måten du beveger deg på kan også forbedre måten du bærer deg på.

Bedre immunforsvar

Når du blir eldre, blir immunforsvaret mindre effektivt. Tai Chi gir deg et verktøy for  å styrke den delen av aldringsprosessen. Ett eksempel av en studie om dette ble gjort  av National Institutes of Health. Denne viste at responsen på helvetesildvaksinen blant eldre som praktiserte tai chi, var lik reaksjonen til folk 30 år yngre. Eldre voksne som praktiserer Tai Chi, har også bedre respons på influensavaksinen, ifølge en studie i The American Journal of Chinese Medicine.

 

Demper angst og depresjon

I følge en artikkel i Psychiatric Clinics of North America, bekrefter mange studier at tai chi kan hjelpe med angst og depresjon hos eldre. (Det er imidlertid viktig å merke seg at denne praksisen ikke er en erstatning for andre inngrep som legen din anbefaler.

Flere faktorer bidrar til de positive effektene på mental helse:

    Fordi fokus er på pust og bevegelse mens du gjør tai chi, får eldre en pause fra å tenke på daglig stress.
    Å gjøre aktiviteter du liker kan øke humøret ditt, uansett hva du gjør.
    Selv mild trening som dette kan øke nivåene av humørsvingende endorfiner.
    De glatte, flytende bevegelsene kan slappe av musklene og skape en følelse av velvære.

 

Kognitive fordeler

I følge en studie i nevrohabilitering og nevral reparasjon har denne kampsporten vist seg å bremse kognitiv tilbakegang hos mennesker med mild demens. Og Tai Chi-klasser for eldre kan gi verdifull sosial kontakt som kan forbedre livskvaliteten for eldre med demens.

 

Sosiale fordeler

Diskusjoner om de mange helsemessige fordelene ved tai chi savner ofte ett avgjørende element: Det er gøy. For eldre, når det gjelder eldre, har det jo egne fordeler å delta i morsomme aktiviteter.

Selv om du ikke finner en god klasse og må øve på egen hånd, kan den økte selvtilliten du får forbedre din evne til å få venner.


En amerikansk studie har vist at tai chi bedre kan redusere depresjon og angst hos eldre mennesker enn kraftige medikamenter. I studien ble 112 voksne i alderen 60 år og eldre med klinisk depresjon behandlet med et standard medikament i en måned. Bare 73 prosent av gruppa rapporterte om en viss bedring. Etter loddtrekning utførte halvparten av disse pasientene også tai chi to timer i uka i ti uker. Den andre halvparten fikk to timers foredrag om helse.
På slutten av treningsfasen av studien var 94 prosent blitt mye bedre av sin depresjon, og 65 prosent av disse sa at depresjonen var helt borte. Deltakerne i tai chi-gruppa hadde også fått bedre fysisk ytelse, skåret bedre på en kognitiv test og fikk påvist reduksjon i en viktig markør for inflammasjon. 

Instruktør Brynjulf Haugan

Instruktør Brynjulf Haugan

Brynjulf Haugan er lidenskapelig opptatt av Tai Chi og Qi gong og ønsker å være med på å spre kunnskapen om denne fantastiske treningsformen til nordmenn.

Hans interesse for orientalsk filosofi og trening vokste frem i 14 års alderen først med karate som han holdt på med i 15 år.

I 1994 ble Brynjulf utdannet som naturmedisiner ved Norsk Akademi for Naturmedisin og siden som akupunktør ved Norsk Akupunkturskole. Det var under studietiden interessen for Tai Chi begynte.

I 2007 utdannet Brynjulf seg som Tai Chi instruktør ved Academy of Classical Oriental Sciences i Canada. Siden den gang har han trent og lært seg forskjellige former for Tai Chi og Qi Gong.

Han har valgt ut noen former han synes er mest egnet for ‘Nordmenn’ med tanke på vår livsstil, klima og helseutfordringer.

Program Tai Chi 11-19 November.2021

Program  Kypros 11-19 November.2021

11..November ankomst:

Nattmat før innsjekk og natta

2. Dag. 12.November

                     Frokost

09:45-10:00 Mette's kvarter (info møte)

10:00-11:00  Historien og filosofien bak Tai Chi & Qi Gong.

11:00-12:00  Sal trening Tai Chi & Qi Gong
12:00-           SPA, nyte dagen, lese en bok, slappe av og gjøre det du har lyst til.
13:00-           Lunsj
                     Egen tid og mulighet til å øve alene.

17:00-19:00  Sal trening Tai Chi & Qi Gong
19:30            Middag

3. Dag. 13. November

                      Frokost
10:00-11:00   Sal trening Tai Chi & Qi Gong
11:00-            SPA, sol, nyte dagen, lese en bok, slappe av og gjøre det du har lyst til.
13:00-14:00   Lunsj
14:00-            Egen tid og mulighet til å øve alene.

17:00-19:00  Sal trening Tai Chi & Qi Gong
19:30            Middag
 

4. Dag. 14. November 

                     Frokost

10:00-11:00  Sal trening Tai Chi & Qi Gong
11:00-           SPA,sol, nyte dagen, lese en bok, slappe av og gjøre det du har lyst til.
13:00-14:00 Lunsj
14:00-          Egen tid og mulighet til å øve alene.

17:00-19:00 Sal trening Tai Chi & Qi Gong
19:30           Middag

5. Dag. 15. November

                    Frokost
10:00-11:00 Sal trening Tai Chi & Qi Gong

11:00-          SPA, nyte dagen, lese en bok, slappe av og gjøre det du har lyst til.
13:00-14:00 Lunsj
14:00           Egen tid og mulighet til å øve alene.

17:00-19:00 Sal trening Tai Chi & Qi Gong
19:30           Middag


6. Dag. 16.November
                     Frokost
10:00-11:00 Sal trening Tai Chi & Qi Gong

11:30-           SPA,sol, nyte dagen, lese en bok, slappe av og gjøre det du har lyst til.
13:00-14:00  Lunsj
14:00-           Egen tid og mulighet til å øve alene.

17:00-19:00  Sal trening Tai Chi og Qi Gong

19:30            Middag
20:30            Kveld med underholdning.


7. Dag. 17.November
 

                    Frokost
09:00           Heldags utflukt
18:30-20:00 Sal Qi Gong og Tai Chi (mulig den utgår)
20:00            Middag


8. Dag. 18.November
                     Frokost
10:00-11:00 Sal trening Tai Chi & Qi Gong

11:00-          SPA, sol,nyte dagen, lese en bok, slappe av og gjøre det du har lyst til.
13:00-14:00 Lunsj
14:00-           Egen tid og mulighet til å øve alene.

17:00-19:00 Sal trening Tai Chi & Qi Gong
19:30           Middag
 

9. Dag. 19.November

Hjemreise


*Heldags utflukt på dag 6 er inkludert i prisen.

OBS!! Program og tider kan bli endret/tilpasset.

Tai Chi og fibromyalgi

Avganger & priser

DatoAvreisestedHotellLedige plasserFra pris
11/11Oslo GardermoenAcapulco Resort og Spa713.600,-BestillMer informasjon